Je hebt het misschien al op het nieuws voorbij zien of horen komen: Apple en Facebook liggen met elkaar overhoop en dit heeft iets te maken met de verwerking van persoonsgegevens. Wat is hier nu precies aan de hand en wat zijn de standpunten van Apple en Facebook?
Waar gaat het conflict over?
Op 26 april 2021 heeft Apple het IOS 14.5 besturingssysteem gelanceerd. Een van de belangrijkste updates in het nieuwe besturingssysteem is dat bij het openen van apps, zoals Facebook, een pop-up in beeld komt waarin de gebruiker toestemming moet geven aan de app voor het volgen van de activiteiten van de gebruiker op het gehele apparaat. Dit wordt “tracking” genoemd en houdt in dat bijvoorbeeld Facebook niet alleen bij mag houden wat je binnen de Facebook-app doet, maar ook toegang heeft tot je activiteiten op andere apps en websites.
Waarom wil Facebook al deze informatie? Bedrijven betalen Facebook om advertenties op Facebook te plaatsen. Het liefst willen bedrijven dat deze advertenties zo persoonlijk mogelijk zijn. Heb jij gegoogeld op “vakantie Griekenland” dan willen reisorganisaties hun beste aanbiedingen op jouw Facebookpagina krijgen, zodat jij je vakantie bij de betreffende reisorganisatie boekt
Maar dit is toch niks nieuws?
Iedereen die gebruik maakt van sociale media en zoekmachines is bekend met dit fenomeen. En het is niet zo dat Facebook en andere apps in het geheel geen toestemming vragen voor “tracking”. Echter is dit een onderdeel van het gegevensbeschermingsbeleid waarop je akkoord moet geven bij het installeren van de app. Daarna verdwijnen je cookie- en advertentievoorkeuren ergens in je Facebookinstellingen
Waarom is Facebook dan boos?
Een pop-up bij het openen van de app met daarin een specifieke toestemming voor “tracking” met als doel het bieden van persoonlijke advertenties is meer in-your-face dan de manier waarop nu toestemming wordt gevraagd. Facebook vreest dat veel gebruikers nu “NEE” zeggen en dat zij hierdoor veel inkomsten gaan verliezen. Facebook vindt dat Apple gebruik maakt van haar machtspositie door deze specifieke toestemming te vragen en dat kleine ondernemingen hierdoor geraakt worden, omdat de mogelijkheden om via Facebook te adverteren beperkt worden. Apple CEO Tim Cook heeft zich uitgesproken tegen de verregaande gegevensverwerking door bedrijven als Facebook en pleit voor meer transparantie. De strijd tussen deze tech-reuzen wordt ongetwijfeld vervolgd…
Bent u een kleine ondernemer en lijkt dit een ver-van-uw-bed-show? Dat hoeft het niet te zijn. Wanneer u een bedrijf heeft met een eigen website, dan zal u ongetwijfeld te maken hebben met cookies? Wilt u een cookie-statement opstellen of deze laten checken? Wij nemen uw zorgen weg!