Wij praten met heel veel organisaties over privacy en de AVG. Niet zo vreemd, want dat is ons werk en onze passie. Het is leuk om anderen te mogen informeren. Iets te mogen leren. En ook wij leren bijna iedere dag weer iets van die organisaties. We merken wel dat we vaak een bepaalde drempel over moeten aan het begin van het gesprek. Die drempel kan verschillende vormen aannemen. De meest bekende zijn:
“AVG is lastig en veel werk“
“Het levert ons niets op“
“Het levert onze klanten niets op“
“Wij verwerken helemaal niet zoveel persoonsgegevens“
“We hebben het allemaal wel geregeld toen de AVG is ingevoerd“
Natuurlijk gaan we in onze gesprekken graag op al deze zaken in. Maar soms is het gewoon handig om je kennis vooraf al te delen. Dus hier onze reacties. Antwoorden die uiteindelijk altijd leiden tot:
“Wow, ik ben blij dat ik jullie in ieder geval gesproken heb!“
AVG is lastig en veel werk
Dat is het vooral als je gaat werken zonder duidelijk plan en zonder het juiste gereedschap. Verwerkersovereenkomsten opstellen zonder duidelijk kader, registers in Excel, privacyverklaringen uit de losse pols; we hebben het allemaal gezien.
Met ons stappenplan en onze AVG-tool Caris kun je zelf binnen 1 tot 2 dagen een basis leggen, waarop je rustig verder kunt bouwen. Met de nadruk op zelf. Want daar zorgt Caris voor; geen dure consultancy voor basale vraagstukken. En dat verder bouwen hoeft echt geen uren per week te kosten. Staat het eenmaal? Dan ben je met een 10 minuten tot misschien een keer een half uurtje per maand echt wel klaar.
Het levert ons niets op
De AVG gaat over jouw organisatie. Over wat jij en je collega’s elke dag doen. Wil je je verwerkingen goed in kaart brengen? Dan ben je eigenlijk bezig met een complete scan van je organisatie. Wij kunnen de klanten inmiddels niet meer tellen die door de AVG-inventarisatie ook enorme efficiency-winsten boekten. Omdat ze eindelijk eens gedwongen werden kritisch naar hun processen te kijken.
En onderschat de duidelijkheid, rust en professionaliseringsslag die je hiermee maakt niet. Dat straalt uit op jouw organisatie als streeploos gewassen ramen en een opgeruimde winkel. Je medewerkers en klanten voelen dat je als organisatie je zaakjes op orde hebt. Dat geeft vertrouwen en een goed gevoel.
Ten slotte zijn wij er van overtuigd dat ‘privacy‘ over 3 tot 5 jaar net zo hot is als ‘duurzaamheid‘ nu. Wie kan tegenwoordig nog beweren dat duurzaamheid de organisatie niets oplevert?
Het levert onze klanten niets op
Dat ligt eraan wat je definitie is van ‘opbrengst‘. Is dat een product of dienst? Dan denk je waarschijnlijk meer in termen van ‘ik kan er geen geld aan verdienen‘. Of denk je bij ‘opbrengst‘ aan waarde voor de klant? In dat geval levert een goed AVG-programma jouw klanten een veilige omgeving voor hun persoonsgegevens op. Is hun privacy echt minder waard dan jouw product of dienst? Is dat aan jou om te bepalen? Of aan je klant? En weet jij wat die klant denkt en vindt?
Wij verwerken helemaal niet zoveel persoonsgegevens
Dit is een klassieker. De oorzaak is dat 99,9% van onze gesprekspartners de definitie van een ‘persoonsgegeven‘ niet kent. Ja, de logische antwoorden als NAW, personeelsnummer, BSN en foto kennen we allemaal. Maar wat te denken van een kenteken, IP-adres, toegangspasje, urenregistratie, gekochte artikelen, debiteurennummer, handtekening, aanwezigheidsbord, functie, printgebruik, bezochte websites, locatiegegevens, rijgedrag en ga zo maar door? Meestal hebben we niet meer dan 30 seconden nodig om onze gesprekspartner uit deze droom te laten ontwaken.
We hebben het allemaal wel geregeld, toen de AVG is ingevoerd
Laten we eerlijk zijn: in mei 2018 wist eigenlijk niemand precies waar we aan toe waren met de AVG. Wij kennen persoonlijk enkele mensen die mee hebben geschreven aan de wettekst van de AVG en ook zij geven aan dat toen nog lang niet alles duidelijk was. Als we met de ogen van nu kijken naar verwerkingsregisters, verwerkersovereenkomsten, privacyverklaringen, etc uit 2018 dan is dat alsof we in 2022 kijken naar Windows 95. Toen was het ‘state of the art‘, nu lijkt het uit een ander leven. Denken dat je met je AVG-programma uit 2018 nu nog wel goed zit, is gewoonweg niet realistisch.
En dan hebben we het nog niet eens over de grote kans dat er ook in jouw organisatie in de afgelopen 4 jaar zoveel is veranderd dat er een dikke laag stof op die 2018-versie ligt.
We zijn hier boven best kritisch in onze uitlatingen. Dat moet soms ook. AVG is niet iets waar de gemiddelde organisatie echt zin in heeft. Dus is het onze taak om eens even flink aan de boom te schudden. Onze klanten zijn daar nog steeds blij mee.
Durf jij het nog aan om met ons in gesprek te gaan? Neem dan contact op! We beloven aardig te zijn…